home biografie foto's nieuws agenda sponsoren links gastenboek email

 

 

2008 2009 2010


Haarlem, 11 december 2009, Marcel van Leen aan start van 24 uur van Dubai "Slijtageslag voor mens en machine:.
Ondanks dat de oliestaat met grote financiële problemen kampt, doven 15 januari a.s. de lampen boven het Dubai International Circuit onverminderd voor de vijfde editie van de 24 uur van Dubai. Tussen de exotische Aston Martins, Ferrari’s en Porsches, staat ook de Haarlemse ondernemer Marcel van Leen aan de start. Van Leen rijdt samen met de Belgen Sven Andries en Hans Luyckx en de Duitser Sebastian Kamps in een BMW 120d van het Zandvoortse team Certainty Racing Team van Dillon Koster. “Het wordt een zware slijtageslag, voor zowel mens als machine.”
Afgelopen seizoen kwam ... lees verder ...

04-08-2009: TDC-reglement in vogelvlucht

Aan het begin van het seizoen 2009 werden er een aantal reglementwijzigingen in de Toerwagen Diesel Cup doorgevoerd om de strijd om de nationale dieseltitel zo spannend mogelijk te maken. Zo werd er een rollende start ingevoerd en is de minimale duur van de pitstop ingekort. De erestraffen werden daarentegen juist verlengd, waardoor een goede klassering in de tussenstand ook een keerzijde heeft.

Rollende start
Vanaf dit seizoen wordt de sprintrace aangevangen met een rollende start. Toerwagen Diesel Cup Coördinator Cees van Oord geeft uitleg: “Eind vorig seizoen hebben we een evaluatie met de rijders gehouden. Daar kwamen een aantal dingen naar voren, waaronder de rollende start. Dit idee is een beetje afgekeken van het WK Toerwagens, omdat achterwielaangedreven auto’s vanuit stilstand doorgaans een betere start hebben en we het voor alle partijen zo eerlijk mogelijk willen houden. Bovendien is een rollende start spectaculair voor het publiek.”

Pitstopduur ingekort
Ten opzichte van vorig jaar is de minimale duur van de pitstop iets ingekort. Waar de verplichte pitstop met rijderwissel toen nog twee minuten moest duren, mag het gaspedaal vanaf Pasen 2009 al na 90 seconden tegen het metaal getrapt worden. “Twee minuten bleek te lang, want naast de rijderwissel mag er tijdens de pitstop niets uitgevoerd worden. Een kleinigheidje of een stukje tape is geen probleem, maar er wordt niet getankt of banden gewisseld. Daarvoor hebben we in overleg met de rijders de pitstoptijd, inclusief in- en uitrijden, teruggebracht naar negentig seconden.”

Pitstop window
In de Toerwagen Diesel Cup is het niet toegestaan om op ieder gewenst moment de verplichte pitstop met rijderwissel te maken. In de langeafstandsrace moet de wisseling van de wacht plaatsvinden tussen de veertigste en zestigste minuut. In de sprintrace tussen minuut 25 en 35. “We hebben voor het midden van de race gekozen, zodat het overzicht in de race wel duidelijk blijft”, vervolgt Van Oord. “Bovendien rijdt het gros van de deelnemers in duo’s en we gunnen ze allebei evenveel rijtijd. De pitstop window is relatief lang gehouden, zodat het niet te druk wordt in de pitstraat.”

De verplichte pitstop buiten het zogehete pitstop window inlassen, is overigens niet aan te raden, dit komt op een tijdstraf van 150 seconden te staan. “Dat hebben we vanaf dit seizoen overigens ook versoepelt, want vorig jaar kreeg je daar nog een diskwalificatie voor”, legt Cees uit. “De tijdstraffen voor het te vroeg uitrijden van de pitstraat zijn, ook om het voor de wedstrijdleiding makkelijker te maken, gelijk aan die van de Dunlop SportMaxx Clio. Elke seconde, of deel ervan, die je te vroeg uit de pits vertrekt, staat gelijk aan tien seconden tijdstraf.”

Erestraffen gewijzigd
Ook de erestraffen zijn op de schop gegaan. Aan de hand van het tussenklassement moet de topvijf tijdens de pitstop achtereenvolgens 25, 20, 15, 10 en 5 seconden langer stilstaan in de langeafstandsrace en respectievelijk 15, 12, 9, 6 en 3 seconden in de sprintrace. “Vorig jaar bleek dat de straffen, toen nog aan de hand van de uitslag van de vorige race, nauwelijks invloed hadden op de uitslag van de race. Vandaar dat ervoor gekozen is deze te verhogen om de spanning in het kampioenschap te houden. Het succes is wel gebleken, want het veld zit dicht bij elkaar, terwijl vorig jaar de kampioenen al drie races voor het einde van het seizoen bekend waren.”
www.toerwagendieselcup.nl


3 augustus 2009: Eerste podiumplaats voor Marcel van Leen in Toerwagen Diesel Cup

Met gelegenheidsrijder Ron Swart heeft de equipe Van Leen/Swart zaterdag tijdens de 100 minutenrace een podiumplaats behaald. Sven Andries en Marc Goossens hebben met een BMW 120d hun eerste overwinning in de Toerwagen Diesel behaald. Tijdens het AutoMaxx versus Dutch Power Pack-evenement kwam het Belgische duo na een sterke inhaalslag op Circuit Park Zandvoort als eerste over de finish. Equipe Peter Stox / Phil Bastiaans (eveneens BMW) werd tien ronden voor het einde verdreven naar de tweede positie. Het tweetal Ron Swart en Marcel van Leen zag als derde de finishvlag en maakte daarmee het volledige BMW-podium compleet. ... klik hier voor foto's en volledig persbericht.


15 juni 2009: Haarlemse Equipe Marcel Van Leen/Ruud Sluiter blijft aansluiting houden met de top in de Toerwagen Diesel Cup.

Tijdens de voorbereiding op de Tango Masters of Formula 3 bereikte de Haarlemse equipe van het Certainty Racing vreselijk nieuws. De vader van Ruud Sluiter was de avond ervoor overleden. Hierdoor werd onverwachts de strategie veranderd en moest Marcel van Leen de klus alleen klaren. Na een goede kwalificatie waar de auto op P5 werd gezet kon men zich gaan opmaken voor de 100 minuten race. Tijdens deze race was het begin zeer goed, en de laatste stint wat minder constant waardoor uiteindelijk toch nog een niet onverdienstelijke zesde plaats werd behaald. ...  klik hier voor foto's en volledig persbericht.


1 juni 2009: Haarlemse rijders Marcel van Leen en Ruud Sluiter weten ondanks problemen veel punten te behalen.

Tijdens de voorbereiding op de Pinksterraces werd de Haarlemse equipe van het Certainty Racing door pech achtervolgd. Vooraf aan de ochtendkwalificatie had de BMW 120d een defecte turbo waardoor er geen tijd kon worden neergezet. Dit betekende een startplaats achteraan de grid op een 21ste plaats. Tot overmaat van ramp kon Ruud Sluiter wegens ziekte de race niet aanvangen en moest Marcel van Leen de 100 minuten race alleen rijden.  ... klik hier voor foto's en volledig persbericht.


14 april 2009: Mooie seizoenstart voor Haarlemse equipe Van Leen / Sluiter in de Toerwagen Diesel Cup

Tijdens de eerste kwalificatie van het seizoen werd de BMW 120d van team Certainty Racing door de Haarlemmer Marcel van Leen op een keurige 6e plaats gezet met uiteindelijk 0,8 seconde van de pole. De eerste race van 100 minuten vond plaats op zaterdagmiddag en Ruud Sluiter ving de race aan. Tijdens de start en vervolg van de race ... klik hier voor foto's en volledig persbericht.


13 maart 2009 ... Certainty Racing Team by Day V Tec in Dutch GT4 Championship met sterke rijders line-up

Certainty Racing Team by Day V Tec rijdt komend seizoen met twee Corvettes C6 in het nieuwe Dutch GT4 Championship, dat geldt als de eredivisie van de nationale autosport. Peter van der Kolk van H&P Racing en niemand minder dan Porsche Supercup-kampioen Jeroen Bleekemolen zullen samen een Corvette delen. De tweede C6 wordt bemand door Harmen van Putten en Henry Zumbrink.

Voor Certainty Racing Team, dat afgelopen seizoen overwinningen boekte in de Suzuki Swift Cup en BMW 130i Cup, past de stap naar het Dutch GT4 in de lijn van de ontwikkeling die het raceteam de afgelopen jaren doormaakte. klik hier voor het volledige persbericht.


11 februari 2009 ... Toerwagen Diesel Cup: Groter startveld verwacht in 2009

Dat de diversiteit aan auto’s voor 2009 wel goed zit, mag geen verrassing meer zijn na het nieuws van de automerken die de Toerwagen Diesel Cup komen versterken. Maar ook in de kwantiteit van het startveld verwacht Cees van Oord voor volgend seizoen een toename ten opzichte van vorig seizoen (de Finaleraces van de TDC werden toen aangevangen door 22 equipes). Mede geholpen door gerenommeerde teams als Certainty Racing Team, Equipe Verschuur en Team Bleekemolen die komend seizoen hun intrede maken in de nationale dieselklasse.

“Ik verwacht voor komend jaar een groter startveld, dat sowieso gevarieerder zal zijn qua merken met de komst van Toyota en Volvo. Verwachting is dat we een auto of 25 aan de start zullen hebben. Bovendien kan de Honda zich na een jaar ontwikkeling ook in de strijd mengen. Christiaan Frankenhout gaat misschien met een Civic mee doen. Echte inschrijvingen hebben we nog niet, maar zoals altijd komen de inschrijvingen aan op de laatste twee weken. Verder heeft Frans Verschuur de BMW 120d van Kevin Veltman overgenomen en zal Bleekemolen waarschijnlijk met Henry van Os en Willem Cornelissen een auto inzetten.”

Ook
Certainty Racing Team komt in 2009 uit in de TDC, zo vertelde teameigenaar Dillon Koster: “We hebben de intentie om samen met BMW Amsterdam twee BMW’s 120d in te zetten. Een 120d is in ieder geval al zeker, met als rijders Ruud Sluiter en Marcel van Leen. Met de tweede auto zijn we nog druk bezig.”


11 februari 2009 ... Kalender 2009 gepresenteerd agenda 2009

De kalender voor het tweede seizoen van de Toerwagen Diesel Cup is bekend. Traditiegetrouw zal het seizoen van het Dutch Power Pack zijn aanvang kennen tijdens de Paasraces op Circuit Park Zandvoort op 11 en 13 april. De nationale dieselklasse zal op dezelfde omloop op 31 mei en 1 juni acte de presence geven tijdens de Pinksterraces.

Twee weken later staat het hoogtepunt van het seizoen op het programma. Na twee jaar op het Belgische circuit Zolder, wordt de Masters of Formula 3 dit seizoen op 13 en 14 juni weer op het Zandvoortse asfalt verreden. De Toerwagen Diesel Cup zal in het voorprogramma van deze prestigieuze Formule 3-wedstrijd twee races rijden. Op 5 en 6 juli zullen de teams naar het TT Circuit van Assen vertrekken om de zevende en achtste editie van de TDC te verrijden. Vijf weken later stond in eerste instantie de Omloop van Terlaemen, beter bekend als Circuit Zolder, op de agenda. Maar door problemen om het financiële plaatje sluitend te krijgen, zal het Belgische uitstapje vervangen worden door een extra weekend op Zandvoort.

Hierdoor zal Circuit Park Zandvoort tijdens de laatste drie weekenden van het jaar het decor zijn van de wedstrijden in de TDC. Op 5 en 6 september wordt er in de badplaats de Wijzonol Trophy verreden en tijdens de Finaleraces zullen we zeker weten wie het kampioenschap van Marc Koster en Bertus Sanders overnemen. Wegens andere plannen in de autosport zullen beide heren hun titel in 2009 hoogstwaarschijnlijk niet verdedigen.

 

 

 
home I biografie I foto's I nieuws I agenda I sponsoren I links I gastenboek I email
webmaster
copyright 2008 - www.marcelvanleen.nl - all rights reserved