home biografie foto's nieuws agenda sponsoren links gastenboek email

 

 

2008 2009 2010

Zandvoort, 10 oktober 2010 – Ronald Morien en Dennis de Groot kampioen Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup. Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5) hebben de titel in de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup veiliggesteld. Tijdens de Formido Finaleraces op Circuit Park Zandvoort bleven zij rivaal Jeroen Dik (Volkswagen Golf 6) met één punt voor. Dik deed voor 19.000 toeschouwers wat hij moest doen door de sprintrace te winnen, maar dat bleek net niet genoeg omdat Morien en De Groot als tweede werden geklasseerd. Luc Braams en Duncan Huisman (BMW 123d) maakten het podium compleet.Dik en Morien voerden na de eerste ronde het veld aan. Terwijl Dik met enkele tienden van een seconde per ronde uitliep op zijn achtervolger, was de strijd voor de derde positie nog verre van beslist. Onder meer Jeroen Bleekemolen (BMW 120d), Geert Smeijsters (Seat Ibiza Cupra) en Luc Braams (BMW 123d) waren met elkaar in gevecht. Later meldde Marcel Roeleveld zich ook bij het trio. De coureur van de Volvo C30 D5 startte na de uitvalbeurt tijdens de hoofdrace als 21e en had in één ronde al tien plaatsen goedgemaakt.
 
Terwijl de equipes hun verplichte pitstop inlosten, streden Bleekemolen en Roeleveld nog kortstondig voor de leiding in de wedstrijd. De Volvo-rijder kwam na de pitstop tussen Dik en de equipe van Morien en De Groot terecht en bepaalde op die manier wie er kampioen zou worden. Dik leek door de tussenkomst van Roeleveld af te steven op de titel, maar twee ronden voor het einde werd duidelijk dat Bleekemolen en Roeleveld allebei hun verplichte stop te laat hadden gemaakt. Hierdoor eindigden Morien en De Groot als tweede achter Dik en hielden zij één punt marge over om kampioen te worden. Luc Braams en Duncan Huisman werden als derde geklasseerd.
 
“De straf van Marcel was ons geluk”, vertelde een zichtbaar opgetogen De Groot. “Ik hoorde het pas twee ronden voor het einde, terwijl ik op dat moment nog vol op jacht was naar de Volvo. Ik was al bang het niet te gaan halen, maar toen ik het nieuws hoorde hoefde ik geen risico meer te nemen. Het team heeft heel het seizoen een enorm sterke auto neergezet.”
 
Teamgenoot Morien was blij met een beetje geluk tijdens de Formido Finaleraces, want tijdens het voorlaatste raceweekend zagen zij door pech een voorsprong van 35 punten verdampen. “We hebben dit weekend een engeltje op onze schouders gehad. Tijdens de hoofdrace kwam er een grote rookwolk onder de auto vandaan”, vertelde Morien. “De aandrijfas bleek zwaar verbrand, maar gelukkig hebben we de race kunnen uitrijden. Al met al hebben we een mooi seizoen achter de rug.”
 
Jeroen Dik kwam slechts één punt te kort voor de titel, maar toonde zich een sportief verliezer. “Ik kon het dit weekend niet beter doen. Maar ook de jongens van Match Racing hebben het super gedaan”, complimenteerde Dik. “Het was erop of eronder en daarom gebruikten we voor de race de kwalificatie-afstelling. Op die manier kon ik een gaatje slaan en moest ik afwachten wat er zou gebeuren. Het is Ronald en Dennis ontzettend gegund. Zij vormden een sterk duo en waren altijd snel van begin tot eind.”

 


 
Zandvoort, 9 oktober 2010 – Van der Ende en Van Genderen winnen hoofdrace in Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup. Opnieuw bleek de Volvo C30 D5 in de kwalificatie snel, waardoor Marcel Roeleveld van pole position mocht vertrekken. Bij de start ging het echter al mis. De Volvo kwam na een paar meter tot stilstand en moest uiteindelijk van de startgrid gesleept worden. Dit zorgde voor een kortstondige safety car-situatie. Gelegenheidsequipe Christiaan Frankenhout en kersverse ADAC GT Masters-kampioen Peter Kox nam dankbaar de koppositie over.
 
Na de herstart won damesequipe Gaby Uljee en Liesette Braams een plaats ten koste van Jeroen Dik die het rappe tempo aan kop net niet kon bijhouden. Terwijl ook het duo Van der Ende / Van Genderen een weg langs Dik vond, moest de titelkandidaat even later vol in de verdediging voor het tweetal Morien / De Groot. “Het verbaasde me hoe snel Ronald naar voren reed”, zei Dik. “Hij drong flink aan en ik weet dat je hem geen meter hoeft te geven, want dan probeert hij gelijk zijn auto er naast te zetten. Hij durft snel iets te doen.”
 
Aan kop vochten Kox, Uljee en Van der Ende om de leidende positie, maar tot aan de verplichte pitstop bleef de volgorde ongewijzigd. “Ik heb een heel leuke race gehad met Gaby”, reageerde Van der Ende. “Maar haar auto heeft een hogere topsnelheid. Over het totale rondje was ik sneller, maar op de rechte stukken pakte Gaby een meter of tien. Ik kon wel iets later remmen, maar even uitremmen was moeilijk.”
 
Na de pitstops voerde de damesequipe kortstondig het veld aan, maar in gevecht met Frankenhout / Kox en het duo Van der Ende en Van Genderen verloor Liesette Braams twee posities. In de eindfase kwam ook Dik dichterbij en verschalkte Braams een kwartier voor het eind. De equipe met de BMW 123d coupé van Frankenhout en Kox leek als eerste te worden afgevlagd. Maar Frankenhout gaf in de laatste meters de zege weg aan Wim van Genderen en Ricardo van de Ende. “De auto was heel erg goed”, vond Van Genderen, die dit seizoen ook enkele races in de Dutch Supercar Challenge reed. “Ik werd gebeld of ik dit weekeinde wilde rijden en zei direct ja, want ik wist dat Ricardo en ik een sterk duo zouden vormen.”

Het lukte Jeroen Dik om alsnog ruim vijf seconden voor Ronald Morien en Dennis de Groot te eindigen. Hierdoor reduceerde hij zijn achterstand in het kampioenschap. “Het gaat morgen erg spannend worden”, voorspelde Dik.

De beslissing in de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup valt morgen in de sprintrace, tijdens het vervolg van de Formido Finaleraces, op Circuit Park Zandvoort.

 

 

 
 
ZANDVOORT (19 september 2010) – Jeroen Dik profiteert maximaal in sprintraceArgos Supreme Toerwagen Diesel cup. Jeroen Dik heeft zijn kansen op de titel in de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup vergroot door tijdens de Wijzonol Trophy na de hoofdrace op zaterdag ook de sprintrace te winnen. Op Circuit Park Zandvoort pakte hij met de Volkswagen Golf 6 twintig punten terwijl kampioenschapleiders Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5) als dertiende eindigden. Het podium werd na een heftig slotstuk gecompleteerd door Marcel Roeleveld (Volvo C30 D5) en het duo Jeroen Bleekemolen en Henry Zumbrink (BMW 120d).
 
Christiaan Frankenhout mocht met de BMW 123d coupé de sprintrace vanaf pole position vertrekken. Dit omdat hij samen met teamgenoot Jacky van der Ende op zaterdag als eerste de finishvlag zag. Omdat de auto nog niet gehomologeerd was, en als test mee reed, nam het duo buiten mededinging deel. Tijdens de rollende start behield Frankenhout gemakkelijk de leiding in de wedstrijd en liep hij per ronde enkele tienden van een seconde uit op Jeroen Dik. “Met deze koele temperaturen duurt het een ronde of zes voordat de banden goed op temperatuur zijn. Vanaf dat moment ging het beter en kon ik aansluiting vinden”, legde Dik uit.
 
Het duo Bleekemolen en Zumbrink reed op de derde plaats maar moest fors in de verdediging. Roeleveld had namelijk twee posities goed gemaakt en zocht een weg langs de equipe, die tevens actief is in het HTC Dutch GT4. Dit gevecht kreeg na de verplichte pitstop een vervolg. Op dat moment was de inzet de leiding in de wedstrijd omdat Dik en het tweetal Frankenhout en Van der Ende langer in de pitstraat stil stonden. Met nog zeven minuten te gaan kwam het viertal bij elkaar.
 
“We stonden langer in de pitstraat, mede doordat de communicatieapparatuur niet goed werkte. We kwamen zodoende als derde terug op de baan en na een paar ronden zat ik bij de kop. Maar door het gevecht dat ontstond kwam Jeroen Dik ook snel dichterbij”, vertelde Jacky van der Ende. “Daarna hebben we er een mooie show van gemaakt.”
 
Van der Ende vond een weg langs zijn tegenstanders en verdedigde zijn koppositie tot aan de finish. Omdat de gloednieuwe BMW nog niet goedgekeurd was, ging de overwinning en de bijbehorende twintig punten naar Jeroen Dik die minder dan een tiende van een seconde voor de Volvo van Roeleveld eindigde. “Dit was een geweldige wedstrijd, echt super”, vertelde Roeleveld die zijn teamgenoot Bas Baars wegens ziekte moest missen. “Mijn ABS viel na zeven ronden uit, dus ik kon moeilijk pushen en aanvallen. Ook wilde ik het risico niet nemen dat ik iemand zou raken. Het probleem was niet bevorderlijk voor de snelheid, maar wel leuk. Ik heb een mooie strijd geleverd en door de afwezigheid van mijn ABS leek het soms op rally rijden. Echt heel gaaf.”
 
Door de overwinning van Dik en de dertiende plaats van klassementleiders Ronald Morien en Dennis de Groot, heeft Dik zijn achterstand in het kampioenschap verkleind tot slechts zes punten. “Ik heb met Jacky en Marcel op het eind een super leuk gevecht gehad”, zei Jeroen Dik. “Dit was absoluut weer een geweldige race en ik heb goede zaken gedaan in het kampioenschap.”
 
De laatste twee wedstrijden van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup worden in het weekend van 9 en 10 oktober verreden tijdens de Formido Finaleraces op Circuit Park Zandvoort.
 

 
ZANDVOORT (18 september 2010) – Jeroen Dik nadert klassementsaanvoerders na overwinning in Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup. Jeroen Dik heeft tijdens de Wijzonol Trophy op Circuit Park Zandvoort de hoofdrace van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup gewonnen. Doordat zijn grootste rivalen met elkaar in aanraking kwamen, deed de rijder met de Volkswagen Golf 6 goede zaken in het kampioenschap. Het podium werd gecompleteerd door equipe Jeroen Bleekemolen en Henry Zumbrink en het duo Ron Swart en Marcel van Leen (beide BMW 120d).
 
Marcel Roeleveld kende met de Volvo C30 D5 een slechte start vanaf pole position en zag meerdere rijders aan zich voorbij komen. Maar zoals gewoonlijk was ook nu de Volvo erg snel in de beginfase van de wedstrijd en heroverde in korte tijd de koppositie. Terwijl het vanaf plaats drie gestarte duo Ron Swart en Marcel van Leen (BMW 120d) tijdelijk terrein moest prijsgeven, stootten Dik en Bleekemolen door naar plaats twee en drie.
 
De wedstrijd werd geneutraliseerd toen Henry van Os de controle over zijn BMW 320d verloor en met de voorkant tegen de bandenmuur van de Kumhobocht eindigde. Het duurde enkele ronden voordat de auto van het circuit was weggehaald en de race kon worden hervat. Na de herstart sloeg Roeleveld een gaatje naar Dik, terwijl om plaats drie hard gevochten werd. Bleekemolen was in gevecht met Jacky van der Ende (BMW 123d coupe) en Gaby Uljee (BMW 123d). Deze strijd kreeg een andere wending toen Uljee met een gebroken voorwielophanging moest afhaken en de pitstraat voor de verplichte pitstop werd geopend.
 
Nadat de verplichte pitstop door de equipes waren ingelost, was de Volvo van Marcel Roeleveld en Bas Baars uit de kop verdwenen en voerde de BMW 120d van Jeroen Bleekmolen en Henry Zumbrink het veld aan. Zumbrink werd onder druk gezet door Christiaan Frankenhout die samen met Jacky van der Ende buiten mededinging deelnam met een BMW 123d coupé. Deze gloednieuwe bolide voerde uiteindelijk lange tijd het veld aan en werd enkel bedreigd door Jeroen Dik. Dik kwam er kortstondig voorbij, maar gaf zich uiteindelijk gewonnen. “Met Christiaan was het flink knokken, terwijl ik niet eens wist dat hij en Jacky buiten mededinging reden”, vertelde Dik met een grote grijns op zijn gezicht. “Maar toen ik hoorde dat mijn beide rivalen voor het kampioenschap elkaar hadden geraakt, wilde ik geen overbodige risico meer nemen en bleef ik er achter.”
 
Diks rivalen De Groot (Volkswagen Golf 5) en Van der Ende (BMW 123d) waren het grootste gedeelte van de wedstrijd met elkaar in gevecht, maar het eindigde voortijdig in tranen toen zij elkaar in de S-bocht raakten. De Groot moest in de pitstraat zijn voorbumper onder de auto vandaan laten halen, terwijl bij Van der Ende het rechter voorwiel scheef onder de auto stond. Een goede klassering was daardoor verkeken.
 
Uiteindelijk kwam de equipe van Van der Ende en Frankenhout als eerste over de finish, maar omdat zij buiten mededinging deelnamen, hun BMW 123d voldeed nog niet aan de vereisten voor deelname aan de TDC, ging de overwinning naar Jeroen Dik. Als tweede eindigde het duo Bleekemolen en Zumbrink. Bleekemolen: “Racen blijft leuk met de diesels. Ik heb met Jacky nog een mooi gevecht gehad. Hij had meer vermogen en was sneller, maar toch hebben we ronden lang geknokt. Morgen tijdens de sprintrace liggen er nog kansen en hopelijk kunnen we opnieuw iets leuks doen.”
 
Het tweetal Ron Swart en Marcel van Leen reed met de BMW 120d een prima race en scoorde haar tweede podiumplaats van het seizoen. “Een aantal ging ons voorbij, maar ik wist dat als we er achter zouden blijven hangen dat er dan niets aan de hand zou zijn”, vertelde Swart naderhand, die wist dat de coureurs uit de kop van het kampioenschap bij de verplichte pitstop langer moesten stilstaan. “Daarna was het een kwestie van hard rijden en punten pakken.”
 
Morgen wordt de vijftig minuten durende sprintrace gereden, tijdens het vervolg van de Wijzonol Trophy op Circuit Park Zandvoort.
 

ZANDVOORT (15 augustus 2010) – Jeroen Dik viert felbevochten dubbelzege in Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup. Jeroen Dik heeft tijdens de Hammerite Ultimate Races op Circuit Park Zandvoort, na zijn overwinning op zaterdag, zijn de dubbelzege in de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup veilig gesteld. De rijder met de Volkswagen Golf 6 kreeg zijn overwinning niet cadeau. Equipe Sebastiaan Bleekemolen en Jaap van Lagen probeerde talloze keren met haar BMW 320d de leiding in de wedstrijd over te nemen, maar Dik stond zijn mannetje in 24 zenuwslopende ronden.  “Dit was mijn mooiste overwinning tot nu toe. Vanaf begin tot eind was het spannend”, vond Dik. Het duo Marcel Nooren en Ricardo van der Ende (BMW 123d) maakte het podium compleet.
 
Al bij de start barste de strijd los. Sebastiaan Bleekemolen sloot aan bij koploper Dik, maar zag Nooren aan zich voorbij komen. Samen met de equipe Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5) liep het viertal uit op de rest van het veld.  Morien en Bleekemolen waren tot aan de pitstops met elkaar in gevecht voor een mogelijke podiumplaats. Langzaam kwamen beide rijders dichterbij aan Nooren die zijn snelle tempo probeerde vast te houden.  “Ik had een superstart en sloot aan als tweede. Met name de eerste zes ronden kon ik goed de aansluiting houden”, vertelde Nooren. “Op een gegeven moment werden de banden te warm en werd de auto wat minder. Hierdoor kreeg ik het iets moeilijker, maar Ricardo maakte het na de pitstop goed af.”
 
Ook na de verplichte pitstop voerde Dik de wedstrijd aan, voor Van Lagen die inmiddels het stuur van Bleekemolen had overgenomen. Het duo Marcel Roeleveld en Bas Baars (Volvo C30 D5) was inmiddels opgeklommen naar de derde plaats. Toch zag zij een podiumplaats aan haar neus voorbij gaan toen onder meer Ricardo van der Ende zijn kans schoon zag om te passeren.
 
De strijd om de derde plaats leek beslist, maar de overwinning was voor koploper Jeroen Dik nog allerminst zeker. Ronde na ronde probeerde Van Lagen  met de BMW 320d voorbij Dik te steken, maar de Volkswagen-concurrent bezweek niet onder de grote druk. “Het was een heel leuke en spannende race”, blikte Van Lagen terug. “Ik zat heel de wedstrijd op zijn bumper en een keer raakte ik hem. Het ABS schakelde in en dan vertraagt de auto bijna niet meer, dus ik deed het niet met opzet. Daarna heb ik geen aanval aan de binnenkant gedaan, want ik was bang dat het wellicht in tranen zou eindigen.”
 
In de eerste wedstrijd kreeg Dik al de aanval van het duo Bleekemolen /Van Lagen te verduren, maar deze strijd voor de eindzege was het toppunt. “Jaap zat groot in mijn spiegels en dan is het de kunst om gewoon rustig te blijven. Ik was wel bang dat hij er voorbij zou komen, maar het was zaak niet te forceren. Want dan ga je langzamer en dat werkt niet. Ik dacht ‘bekijk het maar, je zit achter me en daar blijf je maar’.”
 
Dik moest alle zeilen bijzetten om zijn vierde overwinning van het seizoen veilig te stellen. “Ik heb heel ‘clean’ en super constant kunnen rijden. En nu moeten we zo
doorgaan”, aldus de strijdlustige coureur die opklom naar de derde plaats in het kampioenschap.
De volgende wedstrijden van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup vinden in het weekend van 19 september plaats op Circuit Park Zandvoort. Ronald Morien en Dennis de Groot reizen als kampioenschapleiders af naar het voorlaatste evenement. Zij hebben 35 punten voorsprong op Ricardo van der Ende en Marcel Nooren, die op hun beurt Jeroen Dik in de gaten moeten houden. Dik is dankzij twee overwinningen flink ingelopen. De achterstand op het BMW-duo is nog maar negen punten.

ZANDVOORT (14 augustus 2010) – Dik pakt derde zege, verdiende podiumplaats voor Bleekemolen en van Lagen. Jeroen Dik heeft tijdens de Hammerite Ultimate Races op Circuit Park Zandvoort de honderd minuten durende wedstrijd van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup gewonnen. Dit betekende voor de coureur met de Volkswagen Golf 6 de derde zege van het seizoen. Een verdiende podiumplaats was er voor Sebastiaan Bleekemolen en Jaap van Lagen die de BMW 320d thuisbrachten op de tweede positie en tevens de snelste raceronde lieten noteren. Kampioenschapleiders Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5) kwamen als derde over de streep en pakten opnieuw een paar punten op de directe concurrentie.
 
Equipe Liesette Braams en Gaby Uljee (BMW 123d) behield bij de start de leiding in de wedstrijd, maar kreeg geen kans om weg te rijden van de concurrentie. Want ook Jeroen Dik kwam uitstekend weg en liet het damesduo geen moment met rust. Pas vlak voor de pitstops vond Dik een weg langs de BMW toen ook Morien zich met het gevecht voor de eerste plaats bemoeide. Daarbij werd het damesduo terugverwezen naar de zesde positie en pakte Dik de koppositie, voor Morien die later het stuur overgaf aan teamgenoot De Groot. “Ik verschakelde mij twee keer en dat heeft tijd gekost, maar al met al hebben we lekker gereden”, vond Morien. Jeroen Dik lichtte de situatie aan kop nader toe: “Ik kon af en toe iets harder dan Gaby, maar zij blokte mij goed. Op een gegeven moment zag Ronald een kans om mij voorbij te komen en ik hield aansluiting bij de twee voor mij. Drie ronden later kwamen zij met elkaar in aanraking waardoor ik de leiding in de wedstrijd kon overnemen.”
 
Equipe Sebastiaan Bleekemolen en Jaap van Lagen schoof met de BMW 320d op naar de derde positie. Voor een keer verving het duo Michael Bleekemolen en Ronald van de Laar. “Het was erg spannend met vier auto’s aan kop. Ik heb mooie gevechten gehad, vooral omdat het erg dicht bij elkaar zat”, zei Van Lagen die onder meer actief is in de Porsche Supercup. “Ik heb bijna een uur bumper aan bumper geracet.”
 
Na de pitstopserie kwam Dik als leider de baan op en hij had een voorsprong niet meer dan van vier seconden op equipe Bleekemolen en Van Lagen. Gedurende de wedstrijd kwam de BMW-equipe steeds iets dichter bij de koploper en bouwde de druk langzaam op. Dik bezweek echter niet. “Ik heb respect voor dat soort mannen”, zei Dik over zijn tegenstanders Bleekemolen en Van Lagen. “Die wil je eigenlijk niet op je bumper hebben, want dat gaat tijd en banden kosten. Het geeft wel een kick om tegen zulke namen te racen, maar het geeft ook spanning. Want die jongens zijn erg ervaren. Maar winnen is winnen.”
 
Ondanks de 25 seconden extra pitstoptijd voor kampioenschapleiders Morien en De Groot, kwamen zij na de pitstop toch nog als derde op de baan. Maar met een achterstand van dertig seconden kon het duo zich niet meer in de strijd om de overwinning mengen. “Ik had niet verwacht dat de derde plaats mogelijk was”, zei De Groot na de wedstrijd. “Dit was het best haalbare voor vandaag”, voegde teamgenoot Morien daar aan toe. Naderhand kreeg het duo een straf van tien seconden opgelegd vanwege het overschrijden van maximaal toegestane snelheid in de pitstraat. Aan de uitslag veranderde niets.
Vanaf plaats zestien gestart eindigden Ricardo van der Ende en Marcel Nooren (BMW 123d) knap op de vierde plaats, voor een sterk rijdende equipe Martin de Kleijn en Willem Cornelissen (BMW 120d). De equipe van Peter van der Kolk en Jeroen Bleekemolen (eveneens 120d) klom uiteindelijk op naar plaats zesde plaats, voor damesduo Braams en Uljee die na het gevecht aan kop het snelle tempo niet kon vasthouden.
 
De volgende wedstrijd van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup  wordt morgen verreden tijdens het vervolg van de Hammerite Ultimate Races.

ASSEN (4 juli 2010) – Dubbelslag ontglipt Jeroen den Boer in Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup. Jeroen den Boer (Toyota Auris 2.2d) leek na het winnen van de honderd minuten durende wedstrijd van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup tijdens de Formido 100%NL Midzomerraces ook verzekerd van winst in de zondagsrace over vijftig minuten. Maar door een verkeerde manoeuvre bij de pitstop kreeg hij achteraf tien seconden straf en belandde de gelegenheidsrijder naast het podium. Kampioenschapleiders Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5) werden hierdoor als eerste geklasseerd, voor het duo Ricardo van der Ende en Marcel Nooren (BMW 123d). Jeroen Bleekemolen en Peter van der Kolk (BMW 120d) werden gepromoveerd naar het podium.

Ricardo van der Ende nam bij de rollende start de leiding in de wedstrijd over van Jeroen den Boer die van pole position mocht vertrekken. Ondanks een goede openingsronde lukte het Van der Ende niet om weg te rijden van Den Boer. Ronald Morien verloor een positie en zat even vast achter de Seat Ibiza Cupra van het duo Geert Smeijsters en Simon Gras. Toch vond Morien er vlot een weg langs, maar inmiddels had de Volkswagen de aansluiting met de kop verloren.

Bij het opengaan van het pit window kwam de safety car op de baan. Vier BMW’s stonden stil naast het circuit. Het duo Lars en Andries Huisman (BMW 120d) was met Lev Fridman (Toyota Auris 2.2d) en equipe Fabio Galante / Donald Molenaar (BMW 120d) in gevecht totdat de twee BMW’s met elkaar in aanraking kwamen en in het grind terecht kwamen. Tegelijkertijd vonden de twee BMW’s 320d uit de renstal van Michael Bleekemolen elkaar, waardoor beide bolides met schade terug naar de pitstraat reden.

Vrijwel alle equipes maakten van de gelegenheid gebruik om de verplichte pitstop met rijderswissel in te lossen. Ondanks de successtraffen voor de deelnemers uit de top van het klassement, bleef de rangorde aan kop ongewijzigd. Van der Ende gaf het stuur over aan Nooren die achter Den Boer bij het uitrijden van de pitstraat aansloot. Maar voor de witte lijn ging Nooren voorbij aan zijn concurrent. “Het werd mij toegeroepen en later zei men dat ik de plaats terug moest geven”, zei Nooren die de leidende positie pas na de herstart door een inhaalactie verloor. “Ik gaf in de pitstraat wat extra gas zodat ik voor Marcel zat. Maar ik moest een beetje inhouden, want anders zou ik te vroeg over de witte lijn gaan”, zei Den Boer. Uiteindelijk besliste de wedstrijdleiding in het nadeel van Den Boer en kreeg hij na de wedstrijd tien seconden tijdstraf opgelegd.

Met nog tien minuten te gaan werd de race hervat. De eerste drie rijders raakten in een hevig gevecht verwikkeld. Jeroen den Boer kwam als sterkste uit de strijd. “Bij de herstart schakelde de auto zichzelf uit en moest ik ‘m snel resetten om verder te kunnen. Dus de rest van het veld zat op mijn bumper”, blikt Den Boer terug, die twee ronden later Nooren verschalkte voor de leiding in de wedstrijd.

Dennis de Groot zag achter Den Boer als tweede de finishvlag. “Dit was een super gave race, echt leuk”, zei De Groot die enorm genoot van het gevecht in de laatste minuten

“Marcel en Jeroen waren voor mij aan het vechten, maar bij het uitkomen van de Haarbocht kon ik langs Marcel. Ik heb nog een poging gedaan om Jeroen in te halen en dat was spannend tot aan de finish.”

Marcel Nooren moest de laatste tien minuten vol in de  verdediging, maar hield er wel een podiumplaats aan over. “Ik probeerde ze nog af te wenden, maar op een gegeven moment zat ik aan de buitenkant en was ik het haasje”, vertelde hij. “Ik kon geen kant meer op, maar behield de aansluiting tot ik een schakelfoutje maakte. Toen kwam Jeroen Bleekemolen nog erg dichtbij. Maar om in twee wedstrijden twee podiumplaatsen scoren is een fantastisch resultaat.”

Jeroen Bleekemolen dacht als vierde te zijn geëindigd, maar door de tijdstraf van Jeroen den Boer schoof de ervaren coureur samen met teamgenoot Peter van der Kolk op naar de derde stek. “Ik dacht met een kwartier te gaan dat ik nog kans had om te winnen”, zei Bleekemolen. “Maar Marcel Nooren was te snel op het rechte stuk om hem voorbij te komen. Verder ik heb in ieder geval erg leuk en constant gereden.”

De volgende wedstrijden van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup vinden in het weekend van 15 augustus plaats op Circuit Park Zandvoort. Opnieuw reizen Ronald Morien en Dennis de Groot als kampioenschapleiders af naar het circuit. Het duo heeft een voorsprong van 35 punten op Ricardo van der Ende en Marcel Nooren die dankzij twee podiumplaatsen zijn opgeklommen naar de derde plaats in het kampioenschap. Damesduo Liesette Braams en Gaby Uljee zit de heren op de hielen en heeft slechts twee punten minder dan Van der Ende en Nooren.

 


ASSEN (3 juli 2010) – Jeroen den Boer maakt winnend rentree in Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup. Voor de gelegenheid kroop Jeroen den Boer op TT Circuit Assen achter het stuur van zijn zelf geprepareerde Toyota Auris 2.2d, waarmee hij in 2009 kampioen werd. Nadat Den Boer zich in de kwalificatie van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup had verzekerd van pole position, zette hij deze in de honderd minuten durende wedstrijd om naar winst. Dit hoopt hij in de zondagsrace van de Formido 100%NL Midzomerraces te herhalen. “Om even te laten zien hoe snel de auto is”, aldus Den Boer. Het duo Marcel Nooren en Ricardo van der Ende (BMW 123d) reed een puike wedstrijd en eindigde als tweede, voor kampioenschapleiders Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5), die uitstekende zaken deden.

Het aantal positiewisselingen in de beginfase van de wedstrijd was groot. Het damesduo Gaby Uljee en Liesette Braams (BMW 123d) nam de koppositie over van Jeroen  den Boer, die een slechte start kende en terugviel naar plaats vijf. Het tweetal Dennis de Groot en Ronald Morien was snel onderweg en kwam na drie ronden als nieuwe koploper over start en finish. De auto verdween langzaam uit het zicht, totdat Den Boer de tweede positie innam en langzaam De Groot naderde.

Uljee viel verder terug in de rangschikking vanwege het warme weer in Assen. “De temperatuur liep erg hoog op en daardoor schoot de auto in ‘safe mode’. Dit kostte ons zo’n drie seconden per ronde en daar konden we niets aan doen”, legt Uljee uit, die wel de snelste ronde op haar naam zette. Ook bij Jeroen Dik kwamen er problemen aan het licht. Nadat de bestuurder van de Volkswagen Golf 6 zich had opgewerkt naar de derde positie, liet de auto hem in de steek. Terwijl zijn team JD Engineering de oorzaak nog onderzoekt, verwacht men dat ook hier de problemen te wijten zijn aan de hoog oplopende temperatuur.

De Groot en Morien moesten bij de verplichte pitstop en rijderswissel vanwege hun leidende positie in het kampioenschap langer stilstaan. Daardoor kreeg Jeroen den Boer de koppositie in de schoot geworpen.  Met minder dan de helft van de wedstrijd te gaan bleek de achterstand van het Volkswagen-duo te groot om te knokken voor de overwinning. “Extra gewicht, minder vermogen en langer stilstaan bij de pitstop zijn zaken die ons tijd hebben gekost”, vertelt Ronald Morien, die eerder op de dag de wedstrijd in de Dutch Renault Clio Cup won. Met een derde plaats in de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup was hij tevreden. “De auto gaat lekker op dit circuit en we hebben het beste ervan gemaakt.” Voor het kampioenschap doet het leidende duo de beste zaken, aangezien het haar directe concurrenten voor wist te blijven. 

Ondanks de riante voorsprong van Den Boer, was het niet zeker of hij wel als winnaar zou worden geklasseerd. Zijn pitstop bleek enkele seconden te kort te hebben geduurd en kreeg hiervoor een tijdstraf van tien seconden opgelegd. “We hebben met twee man de pitstop geklokt en we hadden een veilige marge aangehouden. Maar blijkbaar is er ergens toch iets fout gegaan”, legt Jeroen den Boer uit. Met een voorsprong van twee seconden kwam hij als winnaar over de streep.

Marcel Nooren en Ricardo van der Ende (BMW 123d) reden een goede race dankzij constante rondetijden van Nooren en de eindspurt van Van der Ende. Een nette tweede plaats stemde hen tevreden. “We hebben hier een dag getest”, bekent Van der Ende. “Maar het gaat alleen om bandenspanning en de afstelling van de dempers. En wij zijn er gewoon helemaal uit. Ik ben erg blij en tevreden, hoewel het natuurlijk jammer was dat we net tekort kwamen voor de overwinning.”

De volgende race in de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup wordt morgen verreden tijdens het vervolg van de Formido 100%NL Midzomerraces. 

ZANDVOORT (6 juni 2010) – Liesette Braams en Gaby Uljee stuurden in de vijftig minuten durende wedstrijd van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup hun BMW 123d als eerste over de finish. De damesequipe verschalkte in het bijprogramma van de RTL GP Masters of Formula 3 op Circuit Park Zandvoort in de eindfase het tweetal Michael Bleekemolen en Ronald van de Laar. Het duo met de nieuwe BMW 320D profiteerde slim van de safety car situatie. Ron Swart en Marcel van Leen (BMW 120d) maakten het podium compleet.

 Ricardo van der Ende nam bij de start de kop, maar werd direct onder druk gezet door Duncan Huisman. De twee teamgenoten uit het HTC Dutch GT4 maakten het elkaar niet makkelijk en streden ronde na ronde voor leiding in de wedstrijd. Maar ook daarachter waren er volop gevechten. Het damesduo Liesette Braams / Gaby Uljee probeerde de aanstormende mannen achter zich te houden.  “Dat was echt leuk om te doen”, blikte Braams terug. “Bij de start was ik goed weg en heb lekkere gevechten gehad. Later zag ik dat Ronald Morien niet dichterbij kwam en een groepje daarachter ophield. Ook met Hugo Charles heb ik een leuk gevecht gevoerd, ondanks een kleine botsing in bocht 8.”

 Vlak voor het openen van de pitstraat voor de verplichte pitstop met rijderswissel, klapte de BMW 120d van equipe Rijswick / Oprey bij het uitkomen van de Tarzanbocht in de vangrail. De safety car kwam op de baan en zorgde voor een bijzondere situatie. Terwijl de kop van het veld al langs start/finish was gekomen, ging de pitstraat open en profiteerden de equipes achterin het veld. Zo ook Michael Bleekemolen die het stuur van de BMW 320D overgaf aan teamgenoot Ronald van de Laar. “Ik wist dat het allemaal nooit langer dan één ronde zou duren, er lagen alleen wat onderdelen op de baan”, zei Bleekemolen die een tactisch trucje uithaalde. “Ik heb in de pitstraat tien seconden gewacht met de rijderswissel tot de ‘pitstop window’ open ging voor de verplichte pitstop. We zijn van rijder gewisseld en we reden plots op kop.”

 De wedstrijd werd een ronde later hervat en de helft van het veld dook direct de pitstraat in voor de pitstop. Het duo Jan Joris Verheul en Peter van der Kolk kende een voortreffelijke race nadat het tweetal tijdens de eerste wedstrijd was uitgevallen. Dankzij een geweldige opmars van Verheul, lag de equipe na de pitstop tweede. Gaby Uljee nam het stuur over van Liesette Braams en ging op jacht naar de overwinning. “We moesten één ronde achter de safety car rijden, maar het moment waarop wij de pitstop maakten was goed”, blikte Uljee terug. “We lagen uiteindelijk derde en zag de BMW’s van Peter van der Kolk en Michael Bleekemolen voor me en ik liep erg hard op hen in. Ik verschalkte ze en kwam als eerste over de finish. Van deze prestatie hadden we niet durven dromen.”

 Ronald van de Laar kwam met de nieuwe BMW 320D als tweede over de finish en was ondanks autoproblemen blij met dit resultaat. “Het motorvermogen viel constant weg, dus het was jammer dat we de eerste plaats niet konden vasthouden”, vertelde Van de Laar die vertrouwen heeft voor de toekomstige races. “We zijn de auto nog verder aan het ontwikkelen, dus dat gaat wel goed komen.”

Equipe Swart / Van Leen eindigde als derde nadat het duo vanaf plaats dertien was gestart. Verheul en Van der Kolk konden een topklassering niet vasthouden nadat de BMW 120d door een technische storing twee ronden voor het einde in het grind eindigde. Ook Ricardo van der Ende en Marcel Nooren lukten het niet om na een sterke openingsfase een topvijf klassering vast te houden en finishten als zestiende. Jeroen Dik, winnaar van de honderd minuten durende wedstrijd van vrijdag, moest na een zeer slechte start in de eerste ronde zijn Volkswagen Golf 6 langs de baan parkeren.

 De volgende races van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup worden 3 en 4 juli verreden tijdens de Formido Midzomerraces op TT Circuit Assen.


 
ZANDVOORT (4 juni 2010) – In het bijprogramma van de RTL GP Masters of Formula 3 op Circuit Park Zandvoort, heeft Jeroen Dik de honderd minuten durende wedstrijd van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup is gewonnen. De snelle rijder met de Volkswagen Golf 6 kreeg de overwinning niet cadeau, omdat hij het duo Marcel Nooren en Ricardo van der Ende (BMW 123d) van zich moest afhouden. Equipe Luc Braams / Duncan Huisman (BMW 123d) reed een sterke wedstrijd en maakte het podium compleet.

 

De openingsfase werd gedicteerd door twee gevechten in de top van het veld. Marcel Nooren startte uitstekend van pole position en leidde de wedstrijd voor Gaby Uljee. Jan Joris Verheul vertrok vanaf de zevende plaats maar bemoeide zich al snel voor de koppositie in de wedstrijd, totdat hij de strijd door autoproblemen moest staken. Jeroen Dik kende vanaf de derde stek een slechte start, maar stelde orde op zaken door na enkele ronden de strijd voor de koppositie te openen. “Ik had een super slechte start”, zei Dik. “In mijn eerste ronde had ik m’n banden compleet verknald door overal langs proberen te komen. Maar ik heb het uiteindelijk gered.”

 

Nooren, Uljee en Dik streden zij aan zij voor de leidende positie in de wedstrijd. Nog voor de pitstops kwamen de twee aanvallers er langs bij Nooren. Terwijl Nooren bij het openen van de pitstraat direct naar binnen dook, stelden zijn twee tegenstanders de verplichte stop met rijderswissel nog even uit. Ricardo van der Ende nam het stuur over van teamgenoot Marcel Nooren en wist uiteindelijk een voorlopige podiumplaats te behouden. Liesette Braams verving Uljee in de BMW 123d, maar had moeite om de aanstormende mannen achter zich te houden en viel langzaam terug.  Ondanks het missen van een uiteindelijke podiumplaats, vond Braams het fijn achter een snelle coureur te rijden. “Gaby adviseerde mij om proberen aan te haken en de lijnen van mijn tegenstander te rijden. Dat heb ik geprobeerd en ik bleek een seconde steller te rijden. Dus daar ben ik erg blij mee en we zetten de stijgende lijn gewoon door”, aldus Braams.

 

Jeroen Dik, die wel een pitstop maakte maar niet van rijder hoefde te wisselen, nam de kop over maar kreeg een aanstormende Van der Ende op zijn achterbumper. Een half uur lang streden beide heren voor de overwinning. “Zo, dat was wel even werken. Vooral dat gevecht met Ricardo. Je moet erg uitkijken dat je geen remfoutje maakt”, zei Dik, die zijn Volkswagen Golf als eerste over de finish bracht met een marge van twee seconden op het duo Nooren / Van der Ende.  “Het was een heel mooie en leuke wedstrijd. Jeroen heeft het heel goed en tactisch gespeeld, echt goed”, vond Van der Ende. “Wij zijn erg blij met het resultaat, dat was voor vandaag het hoogst haalbare.”

 

Equipe Luc Braams / Duncan Huisman eindigde als derde nadat Huisman in de eindfase van de wedstrijd enkele posities won en het sterk rijdende duo Uljee / Braams van het podium stootte. “Ik moest natuurlijk nog wel een klein gaatje dichtrijden, maar de auto was gewoon goed”, vertelde Huisman, die Frans Verschuur voor enkele evenementen vervangt. “Ik heb leuke gevechten gehad en mezelf goed vermaakt, alleen was het jammer dat het gaatje naar Jeroen en Ricardo net te groot was om nog te kunnen bemoeien met de overwinning.”

 

Equipe Bas Baars / Marcel Roeleveld reed de Volvo C30 D5 naar plaats vier nadat zij vanaf plaats zeventien was vertrokken. Kampioenschapaanvoerders Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5) kwamen als zesde over de streep.

 

De tweede wedstrijd van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup wordt aanstaande zondag verreden.


ZANDVOORT (5 april 2010) – Ronald Morien en Dennis de Groot sluiten Paasweekend met zege af. De vijftig minuten durende wedstrijd van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup is gewonnen door het tweetal Ronald Morien en Dennis de Groot met de Volkswagen Golf 5. Hoewel Jeroen Dik tijdens de Kruidvat Gillette Paasraces met de Volkswagen Golf 6 als eerste de finishlijn passeerde, was de auto niet toegestaan om punten te scoren. Het tweetal Peter van der Kolk en Jeroen Bleekemolen, dat tevens in het HTC Dutch GT4 actief is, legde op Circuit Park Zandvoort na een mooi gevecht met de racewinnaars van paaszaterdag (Frans Verschuur  en Luc Braams) beslag op de tweede plaats.

Frans Verschuur zette na de rollende start de pole position om in de leiding in de wedstrijd, gevolgd door Peter van der Kolk die profiteerde van de slechte start van Lev Fridman. Jeroen Dik schoot vanaf plaats negen uit de startblokken en veroverde binnen zeven ronden de leiding in de wedstrijd die hij niet meer uit handen gaf. Ook equipe Marcel Roeleveld / Bas Baars was met de Volvo C30 D5 direct goed onderweg. Gestart vanaf de laatste startplaats stootte het duo al snel door naar de kop van het veld en maakte het Verschuur erg moeilijk. Na de pitstop kwam Roeleveld / Baars als vijfde terug op de baan, maar mistte het podium.

Equipe Morien / De Groot kende geen goed begin van het Paasweekend vanwege een motorwissel, maar het duo kon toch uiterst tevreden terugkijken op het weekend door deze winnend af te sluiten. “Zaterdag was de auto net op tijd klaar voor de race en zijn we uiteindelijk nog vijftiende geworden en reden we de snelste raceronde”, zei De Groot na de wedstrijd. “Vandaag hebben we mooie gevechten geleverd en ons naar voren geknokt. Ronald haalde de meeste coureurs in en ik maakte het af met de laatste twee.”

Jeroen Bleekemolen had na de pitstop het stokje overgenomen van Peter van der Kolk. In gevecht voor de tweede plaats legde Bleekemolen het vuur aan de schenen van Luc Braams die het stuur van de BMW 123d van Verschuur had overgenomen. “Nadat ik Luc voorbij was gegaan ging ik iets over het randje. Ik remde te laat waardoor ik niet de juiste lijn kon behouden. Maar uiteindelijk kon ik alsnog de tweede plaats veroveren”, legde Bleekemolen die in de uitloopronde achterstevoren ging. “Ik was voor het publiek aan het driften, maar op een gegeven moment was ik de auto even kwijt.”

Jeroen Dik zag als eerste de finishvlag, maar de overwinning ging naar equipe Morien / De Groot. Equipe Bleekemolen / Van der Kolk sloten aan op plaats twee, terwijl equipe Verschuur / Braams het podium compleet maakte.

De volgende wedstrijd van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup vindt in het weekend van 24 mei tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces.


3 april 2010:  ZANDVOORT (3 april 2010) – Frans Verschuur en Luc Braams winnen seizoensopening Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup. Het duo Frans Verschuur en Luc Braams (BMW 123d) hebben tijdens de Kruidvat Gillette Paasraces de eerste race van het nieuwe seizoen van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup gewonnen. Even leek de Rus Lev Fridman er op Circuit Park Zandvoort met de zege van door te gaan, maar hij kon slechts één ronde van de koppositie genieten omdat hij vlak na het pakken van de leiding door een andere deelnemer werd geraakt. Uiteindelijk kon Fridman zijn Toyota Auris toch nog als tweede over de finish brengen. Jeroen Bleekemolen en Peter van der Kolk (BMW 120d) maakten als derde het podium compleet.

Runner-up Fridman startte zijn race als negende en vestigde de aandacht op zich door binnen een half uur op te klimmen naar de vijfde positie. Hij werd daarbij een klein beetje geholpen door de als tweede gestarte Volvo-equipe Baars / Roeleveld, die als de eerste uitvaller van het seizoen, hem geen strobreed in de weg legde. Zijn inhaalslag kreeg nog een extra duwtje in de rug door de safety car die halverwege de race het veld weer dichtbij elkaar bracht en Fridman’s weg naar voren eenvoudiger maakte.

Ondertussen vochten Jeroen Bleekemolen en Frans Verschuur vanaf de start tot aan de rijderwissel een bloedspannend gevecht uit voor de eerste plek. “Ik heb 24 ronden gestreden voor de kop die ik na 22 ronden pas kon pakken”, vertelde Verschuur. “Jeroen en ik waren erg gewaagd aan elkaar en het enige verschil zat hem in de tractie uit de bochten. Ik kon iets sneller de Hunzerug op en in de Slotemakerbocht pakte ik uiteindelijk de leiding. Het was een heel leuk en sportief gevecht op het scherpst van de snede.” Ook Bleekemolen had het naar zijn zin: “Ik heb een uur lang met een grote grijns op m’n gezicht rondgereden. Ik had al eens de vergelijkingstest voor de TDC gedaan en toen had ik ook veel plezier. Het gevecht met Frans was spannend en het verschil zat ‘m in kleine dingen. Het ene moment won ik wat, dan verloor ik weer wat.”

Tijdens de pitstop nam teamgenoot Luc Braams het stuur van Verschuur over en maakte Bleekemolen plaats voor Peter van der Kolk. Vlak na de rijderwissel kwam de safety car de baan op vanwege een gevaarlijk rookgordijn in het Scheivlak, veroorzaakt door de opgeblazen motor van equipe Van der Vossen / Van Rijswick. “De safety car kwam voor ons niet op een gunstig moment”, vertelde Van der Kolk. “En doordat we op regenbanden gestart waren en de baan nagenoeg droog geworden was, hadden de banden het zwaar. De auto begon er zelfs van te klapperen en rammelen. Dus ik heb geen risico’s genomen om te pushen en de auto veilig thuisgebracht.”

Ook Braams had het in de slotfase zwaar met het rubber, maar wist toch de zege naar zich toe te trekken. “Deze overwinning zegt veel over Frans, de auto en een heel klein beetje over mij. De regenbanden sleten hard, doordat er nergens meer water lag om de banden te koelen. In de laatste minuten kon ik Fridman niet meer voorblijven, maar vlak nadat hij me inhaalde kreeg hij een duw op de achterkant van een andere BMW en kon ik de plek terugpakken. Soms moet je een beetje geluk hebben!”

Voor Fridman waren de druiven zuur. “Toen ik nog maar net de leiding in handen had, kreeg ik een tik op mijn achterwiel van een achterblijver en verloor ik de koppositie. De sporing van de auto was daarna volledig zoek en ik kon geen tijd meer goed maken. Ik moet me troosten met de gedachte dat ik de snelste was en me misschien op maandag kan revancheren”, besloot de Rus.

Op Tweede Paasdag volgt de tweede race tijdens het vervolg van de Kruidvat Gillette Paasraces op Circuit Park Zandvoort.

 

 

 
home I biografie I foto's I nieuws I agenda I sponsoren I links I gastenboek I email
webmaster
copyright 2008 - www.marcelvanleen.nl - all rights reserved