home biografie foto's nieuws agenda sponsoren links gastenboek email

 

Totaal 3 foto's. Klik op de kleine foto's.

14 - 15 augustus 2010 ... Hammerite Ultimate Races - Circuit Park Zandvoort

persbericht ónder de foto's.

.
Zandvoort, 15 augustus 2010.

Van Leen en Swart tweemaal achtste tijdens Hammerite Ultimate Races

Ron Swart en Marcel van Leen hebben tijdens de Hammerite Ultimate Races twee achtste plaatsen behaald in de races van de Toerwagen Diesel Cup. Op Circuit Park Zandvoort reed het BMW 120d-duo twee sterke wedstrijden, maar door een gebrek aan vermogen ten opzichte van de andere auto’s kon het snelle tweetal zich niet mengen in de gevechten om het podium. Toch keren Swart en Van Leen tevreden huiswaarts: “We hebben dit weekeinde het maximaal haalbare gerealiseerd.”

Het weekeinde begon met een pechdag voor equipe Van Leen / Swart. Vrijdag kampte het tweetal met een haperende brandstofpomp en ontplofte motor, waardoor er van het afstellen van de auto weinig terecht kwam. “Het was vrijdag de dertiende. Van tevoren zag ik dat als geluksdag, want ik ben geboren op vrijdag de dertiende en het was bovendien de dag van de linkshandigen. Dus geen problemen te verwachten voor mij als linkshandige, dacht ik”, lachte Van Leen. “Maar met een opgeblazen motor en kapotte brandstofpomp werden we volop door pech getroffen en hebben zodoende weinig kunnen testen.”
 
In de kwalificatie reed het duo zich naar de tiende plaats met een rondetijd van 2:05,224 op het 4,307 meter lange parcours in Noord-Holland. “We halen momenteel het maximale uit onze BMW 120d”, legde Swart uit. “We hebben geen auto waarmee we ons in de topdrie kunnen rijden, omdat we niet aan een rondetijd van de 2:04 komen.”
 
Bij de start van de eerste race viel Marcel van Leen terug door een technisch mankement, maar de problemen verhielpen zichzelf, waarna Van Leen een inhaalrace reed. “Ik had bijna geen vermogen meer en zakte terug naar de achttiende positie”, vertelde hij. “Ik heb me teruggevochten naar de dertiende plek. Ondanks dat we niet thuishoren rond deze positie, heb ik wel een uitdagende race gehad  doordat ik me naar voren moest werken. Het voelde als een sprintrace. Ik stuurde uiteindelijk als twaalfde de auto de pits in.”
 
Swart nam tijdens de verplichte pitstop met rijderwissel het stuur van zijn teamgenoot over en gaf de inhaalslag van Van Leen in het tweede deel van de race een vervolg. Uiteindelijk werd het Solid State Racing-duo als achtste afgevlagd. Swart: “We zijn samen met onze teamgenoten Jeroen Bleekemolen en Peter van der Kolk de snelste BMW’s 120d, dus we moeten ons niet gek laten maken door de snelheid van de andere auto’s. We hebben eigenlijk momenteel de verkeerde auto om in de top vier terecht te komen.”
 
In de tweede wedstrijd reed Swart een indrukwekkende race en vocht rondenlang een spannend gevecht uit met equipe De Kleijn / Cornelissen voor de vijfde plek, die Swart tot vlak voor de verplichte pitstop kon vasthouden. “Ik had een goede start en wist op te klimmen naar de zesde positie”, vertelde Swart. “Daarna had ik rondenlang een spannende strijd met Martin de Kleijn om plek vijf. Ik wist hem zeker tien ronden achter me te houden. Doordat zijn BMW 123d een hogere topsnelheid heeft, was het voor mij belangrijk om vooral in de Kumbobocht goed snelheid te maken, zodat ik op het rechte stuk stand kon houden. Maar vlak voor de pitstop maakte ik een foutje en verloor ik de vijfde positie.”
 
Van Leen nam het stuur van zijn teamgenoot als zesde over. “Ron had een perfecte race gereden door een snelle BMW 123d lange tijd achter zich te houden. Ik heb geprobeerd de zesde positie te verdedigen, maar in bepaalde auto’s moet ik momenteel mijn meerdere erkennen. We zijn het weekeinde met veel pech begonnen en desondanks zijn we zonder problemen toch allebei de races gefinisht op de achtste plek. Dit weekeinde hebben we het maximaal haalbare gerealiseerd. Uit de auto is op dit moment niet meer snelheid te halen, dus het is te hopen dat de organisatie ons toestaat met meer vermogen te rijden. Ik kijk uit naar de Wijzonol Trophy en laat het dan maar regenen. Dan is het vermogen minder van belang en kunnen de mannen zich onderscheiden van de jongens!”

 

De volgende races in de Toerwagen Diesel Cup worden verreden tijdens de Wijzonol Trophy, 18 en 19 september op Circuit Park Zandvoort.

 

Uitslag Hammerite Ultimate Races 2010

 

Race 1 Toerwagen Diesel Cup: 1. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 6, 47 ronden in 1 uur 40 min 6,124 (121,334 km/u), 2. Eq. S. Bleekemolen / van Lagen, BMW 320d, op 4,643 seconden, 3. Eq. Morien / de Groot, Volkswagen Golf 5, op 53,900 en 8. Eq. Van Leen / Swart, BMW 120d, op 1:57,019.

 

Race 2 Toerwagen Diesel Cup: 1. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 6, 24 ronden in 51 min 45,748 (119,818 km/u),

2. Eq. S. Bleekemolen / van Lagen, BMW 320d, op 0,313 seconde, 3. Eq. Nooren / v.d. Ende, BMW 123d, op 18,266 en 8. Eq. Swart / van Leen, BMW 120d, op 49,774.

 

Stand na 10 van 14 races:

1. Eq. De Groot / Morien, 144 punten

2. Eq. Nooren / van der Ende, 109

3. Jeroen Dik, 100

4. Eq. Braams / Uljee, 96

5. Peter van der Kolk, 89

7. Eq. Van Leen / Swart, 87

 

 

 

 
 
home I biografie I foto's I nieuws I agenda I sponsoren I links I gastenboek I email
webmaster
copyright 2008 - www.marcelvanleen.nl - all rights reserved