home biografie foto's nieuws agenda sponsoren links gastenboek email

 

Totaal 9 foto's. Klik op de kleine foto's of op de pijltoetsen ernaast.

3 - 5 april 2010 ... Gillette Kruidvat Paasraces 2010 - Circuit Park Zandvoort

persbericht ónder de foto.

.
Zandvoort, 5 april 2010

Snelheid Ron Swart en Marcel van Leen vormt opmaat tot mooi seizoen

Marcel van Leen en Ron Swart hebben een mooi seizoen in de Toerwagen Diesel Cup in het vooruitzicht. Tijdens de Paasraces op Circuit Park Zandvoort bewees het tweetal de snelheid prima op orde te hebben en mee te kunnen strijden voor de podiumplaatsen. Doordat in de eerste race de safety car het Solid State Racing-tweetal opving, in plaats van de leider in de wedstrijd zoals dat behoort, liep het tweetal een ronde achterstand op en verdampte een vrijwel zekere podiumplaats in een vijfde plaats. In de tweede race eindigde het duo Van Leen – Swart, ondanks technische problemen, als zevende. “Ook zonder op het podium te hebben gestaan, weten we dat de top drie dit seizoen zonder meer haalbaar is!”

Tijdens de openingsrace van het seizoen wist Ron Swart de vierde startpositie tot aan de pitstop vast te houden. Daarna gaf hij tijdens de rijderwissel het stuur over aan zijn teammaat, die bij het uitrijden onaangenaam verrast werd door de safety car. Die was de baan opgekomen vanwege een gevaarlijk rookgordijn dat er in het Scheivlak was ontstaan door de opgeblazen motor van een andere deelnemer. “Ongelooflijk!”, drukte Van Leen zich uit. “Zoiets mag niet gewoon niet gebeuren. De safety car moet de leider oppikken, en niet mij achter zich houden waardoor we een complete ronde achterstand oplopen. Hiermee wordt gewoon onze race om zeep geholpen en het is ontzettend jammer dat we het seizoen niet op het podium hebben kunnen beginnen. Zeker als je weet dat we daarvoor onbedreigd op koers lagen.”

‘Goed vooruitzicht’
Swart zag vanuit de pitstraat hoe zijn goede openingsstint teniet werd gedaan. “Dit is stijlloos”, liet Swart weten. “We hadden een mooie podiumplek in het verschiet, dat buiten onze schuld hebben verloren. Maar goed, de fout is in ieder geval door de wedstrijdleiding erkend en de auto deed het uitstekend, dus dat biedt een goed vooruitzicht voor de komende races.”

De tweede manche werd gestart door Marcel van Leen en hij werkte zich snel op naar de derde positie. “Ik had een goede start, maar ik had nieuwe remmen achter en daardoor verremde ik me een beetje en verloor ik de plekken weer”, legde de Haarlemmer uit. “Daarna kon ik goed met Peter van der Kolk naar voren komen, want onze tijden waren nagenoeg gelijk aan elkaar. Maar tegen het geweld van de voorwielaangedreven auto’s, de Volvo C30 en de beide Volkswagens Golf, kon ik geen weerstand bieden. Die spoten me werkelijk voorbij. Een gat van vijfhonderd meter in een mum van tijd dichtgereden.”

‘Dit seizoen een hoop mogelijk’
Nadat Swart het stuur van zijn teamgenoot overnam, verloor het tweetal zienderogen terrein en motorvermogen. “Marcel had een goede basis gelegd”, vertelde Swart. “Maar ik kon de positie niet vasthouden, want de accu was defect. Direct na de pitstop begonnen er allemaal lampjes te knipperen, de ruitenwissers gingen aan en ik had 25% minder vermogen. Met dat in het achterhoofd is een vijfde positie absoluut geen slecht resultaat en het geeft aan dat er dit seizoen een hoop mogelijk is. En met een coureur als Jeroen Bleekemolen binnen ons team kunnen we alleen nog maar beter worden. Dit seizoen gaan we voor het kampioenschap en het is zaak om puntjes te blijven pakken. Dat hebben we dit weekend gedaan en de volgende keer gaan we gewoon weer voor het podium.”

Van Leen voegde er aan toe: “Ron en ik zijn een goed koppel en het is zaak constant te scoren om voor het kampioenschap mee te blijven doen. Dat hebben we dit weekend goed gedaan en ik ga ondanks de teleurstelling van paaszaterdag met een goed gevoel naar huis. Ik kan niet wachten tot het weer Pinksteren is!”

De volgende races in de Toerwagen Diesel Cup worden verreden tijdens de Pinksterraces, 22 en 24 mei op Circuit Park Zandvoort.

Uitslag Kruidvat Gillette Paasraces 2010
Race 1 Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup:
1. Equipe Verschuur / Luc Braams, BMW 123d, 45 ronden in 1 uur 42 min 3,536 (113,943 km/u),
2. Lev Fridman, Toyota Auris 2.2d, op 1,575,
3. Equipe Jeroen Bleekemolen / Van der Kolk, BMW 120d, op 30,389,
5. Equipe Swart / Van Leen, BMW 120d, op 1:35,980.

Race 2 Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup:
1. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 6, 24 ronden in 51 min 37,224
2. Equipe Morien / De Groot, Volkswagen Golf 5, op 13,088,
3. Equipe J. Bleekemolen / Van der Kolk, BMW 120d, op 32,398,
7. Equipe Swart / Van Leen, BMW 120d, op 59,269

Stand na 2 van 14 races:
1. Equipe Braams / Verschuur, 36 punten
2. Equipe Bleekemolen / Van der Kolk, 33
3. Lev Fridman, 26
5. Equipe Swart / Van Leen, 21

 

 

 

 

 
 
home I biografie I foto's I nieuws I agenda I sponsoren I links I gastenboek I email
webmaster
copyright 2008 - www.marcelvanleen.nl - all rights reserved