home biografie foto's nieuws agenda sponsoren links gastenboek email

 

Totaal 1 foto.

juni 2005 ... Op zoek naar het ideale gewicht

.

05 juni 2008
Nee, Sonja Bakker is nog niet op de circuits gesignaleerd. Maar (over)gewicht is wel een hot item binnen de racewereld. Want iedere kilo die de rijder of het racevoertuig extra meeneemt, kost tijd en kan het resultaat beïnvloeden. Om de omstandigheden voor het racen zo gelijk mogelijk te maken voor iedereen, is er voor elke klasse een wedstrijdreglement opgesteld. De Formido Swift Cup vormt daarop uiteraard geen uitzondering. Zo zijn er duidelijke voorschriften over onder meer het gewicht opgesteld.

1035 kilo
,,Het is heel simpel’’, vertelt Formido Swift Cup-coördinatrice Claudette Sommers. ,,Na afloop van iedere kwalificatie en race wordt de Suzuki Swift tezamen met de rijder gewogen. Dat gebeurt bij de TC, de Technische Commissie. Het totaalgewicht van de auto met de coureur moeten in onze klasse minimaal 1035 kilo zijn.’’

Lood
Het is duidelijk dat niet elke rijder even zwaar is. Zo torst de relatief grote Marcel van Leen natuurlijk veel meer kilo’s mee dan de 15-jarige vlieggewicht Niels Kool. ,,Sommige rijders zoals Niels komen samen met hun auto niet aan de 1035 kilo. Dat betekent dat ze in de Swift extra ballast, zoals bijvoorbeeld lood, moeten meenemen’’, vertelt Claudette Sommers.

0,1 seconde
Een zware coureur loopt op zijn beurt de kans dat hij of zij (ver) boven de 1035 kilo uitkomt. Dat is ongunstig. Iedere tien kilo extra kost de coureur op een rondje Circuit Park Zandvoort ongeveer 0,1 seconde, zo rekenen de racegeleerden voor. Dat is voor racebegrippen razend veel. Het is iets dat Marcel van Leen vorig jaar al snel doorhad. Zo was hij na de start van het eerste Formido Swift Cup-seizoen flink naar de sportschool gegaan. Niet alleen verbeterde hij zo zijn conditie, bovendien had hij er vele kilo’s afgetraind, waardoor hij op de baan tijd won.

Rapport
Mocht een coureur met zijn of haar Swift bij de weging onverhoopt onder de 1035 kilo uitkomen, maakt de Technische Commissie een rapport op. Deze rapportage komt uiteindelijk bij de sportcommissarissen terecht, die een eventuele sanctie zullen opleggen aan de piloot.

bron: www.formidoswiftcup.nl

 

 

 
home I biografie I foto's I nieuws I agenda I sponsoren I links I gastenboek I email
webmaster
copyright 2008 - www.marcelvanleen.nl - all rights reserved